perjantai 7. maaliskuuta 2008

Varadero
Polskimista altaassa ja meressä

Krääsätorilla

El Criollo -ravintolassa ”mustapapukeittoa”

Aamupalalta lähdimme suoraan pankkiin vaihtamaan viimeiset euromme pesoiksi ja nostamaan automaatista Mamalle rahaa. Menimme kävellen, vaikka rakkula hieman vaivasi jalassani. Automaatti osoittautui hieman haasteelliseksi, kun näytti hämäävästi pesojen lisäksi centimotkin, mutta siitä selvittiin. Itse ”yritin” paikalliseen tapaan hieman kusettaa rahatoimituksessa. Kassatäti laski miun rahat ja ilmoitti, että 220 euroa. Sii sii, nyökyttelin. Kun virkailija sitten sai kuitin tulostettua, väitinkin pokerina, että annoin 240 euroa, ja kuitissa lukee vain 220. Virkailija ei uskonut, vaan perusteli: ”Neljä 50 euron seteliä ja kaksi 10 euron seteliä.”. Auts, niinpä olikin. Pyörittelin ja koputtelin päätäni kuubalaiseen tapaan ja totesin, että siellä taisi error tapahtua. Kyllä sillä naurut heltisivät molemmilta.

Takaisin kävelimme osittain rantaa pitkin, koska etsimme simpukoita toveri Antiippinille. Rannalla suorassa auringonpaisteessa vaan oli niin kuuma, että lopulta oli pakko palata takaisin tielle. Kävimme vilvoittelemassa juomalla vettä ja kokista (paikallinen Tukola, jota ei saa kevytversiona) kälyisessä kuppilassa nimeltä Cubanita.

Kuumuuden helpottamiseksi kipaisimme kaupungilta tultuamme suoraan altaalle. Pulikoin hetken ja päätimme sitten siirtyä rannalle. Rannalle päästyämme oli taas niin kuuma, että uimaanhan sitä oli mentävä. Mama kävi ensin, sitten Mikon kanssa vetäisimme puolen tunnin uimasessiot. Merestä noustessamme rupesi satamaan. Keräsimme kamppeet ja menimme lounaalle läheiseen vaatimattoman näköiseen rantakuppilaan. Aika herkullista hampurilaista siellä olikin ja hyvin edulliseen hintaan. Drinkkiinkin tuli oikeaa ananasta, nams, vaikka muovikupista se tarjoiltiin. Lounaan syötyämme sadekin oli jo lakannut. Lähdimme hotellia kohti.

Pienen siestan jälkeen kävimme läheisellä krääsätorilla ostoksilla. Tai no, en mie edes ostanut mitään, vaikka tosi paljon hienoja koruja oli tarjolla. Ajattelin, että annan mahdollisten koruostosten muhia yön yli ja käyn ne aamulla ostamassa, jos siinä vaiheessa vielä siltä tuntuu. Mikko osti toveri Antiippinille tuliaiseksi jo tavaksi tulleen avaimenperään balsamoidun ötökän. Mama osti värikkäitä magneettikoruja, joista yksi meni kummitytölle, yksi oli hänelle itselleen ja vaaleanpunaisen sain mie. Hiano on.

Illalla menimme syömään läheiseen El Criollo -ravintolaan, josta olimme lukeneet ihan hyviä arvosteluja. Päädyimme lähellä hotellia olevaan ravintolaan, koska Mikko oli kovassa flunssassa eikä siksi viitsitty lähteä kauemmaksi.

Ruoka oli perinteistä kuubalaista kreoliruokaa, kuten jo ravintolan nimestä voi päätellä. Mustapapukastike riisille tarjoiltiin erikseen, eikä suoraan riisin päälle laitettuna kuten usein, ja ensin luulimmekin kastiketta keitoksi. Kulhokin täsmäsi keittolautaseen ja tarjoilulusikka oli ihan tavallinen ruokalusikka. Tarjoilijaa nauratti.

Maarut pullollaan sitten kävelimme hotellille ja painuimme pehkuihin.